maandag 8 oktober 2012

Parkstad Bibliotheken (2): Kapotte iPad?

Zijn boeken kapotte iPads? Voor kleuters misschien. Die doen met iPads van alles, inclusief iets wat lijkt op lezen. Waarom zou je een bibliotheek, dus een gebouw, volstoppen met kapotte dingen? Sommige volwassenen zien het einde van de openbare bibliotheek. Er zijn veel bibliotheken verdwenen. Wat is nog de functie van een bibliotheek? De vorm volgt immers de functie. Heb je nog een gebouw nodig? Volgens mij wel. Ik heb de afgelopen jaren gezien dat bibliotheken vertrekken uit de "Book business" maar prachtig terechtkomen in de "Knowledge and culture business". Ook in Parkstad. Een innovatieve bibliotheek zet bijzondere projecten op, treedt naar buiten en gaat naar bijzondere doelgroepen. Dat gaat vanuit een herkenbaar en innovatief gebouw midden in de cultuursector. Veel nadruk op de educatieve functie voor kinderen en contacten met scholen, op laaggeletterdheid, allochtonen, leesgroepen, samenwerking met andere culturele instellingen, galeries, theaters, erfgoedinstellingen, maar ook met sociaal-economische dienstverleners. Een bibliotheek geen functies? Genoeg functies zou ik zeggen. Wie de laatste jaren niet meer in een bibliotheek geweest is, moet eens kijken in Schunck, Maastricht, Den Haag, Rotterdam of Amsterdam. Daar hoort dus ook Parkstad bij, even innovatief en even sterk in ontwikkeling, dus altijd wel gedoe. Op 12 oktober 2012 komt Fred Geelen (klik LinkedIn), directeur van Parkstad Bibliotheken (klik) samen met zijn OB-collega van Kerkrade, op de Rotaryclub Heerlen iets vertellen over zijn visie op de toekomst. 
Selexyz-Scheltema (meer dan 150 jaar oud): omzet e-books is slechts fractie van de papieren boeken (Foto: J. von Grumbkow)
Nu die kapotte iPads. Afgelopen zaterdag 6 oktober 2012 was ik in Selexyz (klik) Amsterdam. Dat is de meer dan honderdvijftig jaar oude Scheltema. Ik liep naar 2e verdieping met de jeugdliteratuur. Een vrolijke, bedrijvige en lawaaierige maar stimulerende verdieping vol kinderen. Zo mag een bibliotheek voor mij zijn, maar met hier en daar graag een bidkapelletje als stilteplek. Als je ziet hoeveel kinderen in papieren boeken snuffelen, dan begrijp je dat een onbeduidende fractie van de boekenomzet bestaat uit e-books. Volgens Trouw (klik) van dit weekend: 2%. Dat is dus niks. E-books zijn net zo duur als papieren boeken. Een e-book kan je een keer of vijf downloaden. Dus als je aan je vijfde e-reader toe bent (en de ontwikkeling gaat snel), dan staat jouw bibliotheekje op slag leeg. Wat Spotify (klik) voor de muziekbusiness betekent, en waar ik de mooiste muziek vandaan haal, of als ik een bepaald muziekstuk zoek dat ik gratis wil beluisteren dan klik ik Spotify aan, zoiets moet er ook komen voor de boekenbranche. Dus de toekomst van de bibliotheek  lijkt mij niet afhankelijk van de toekomst van digitale boeken, iPads (klik), uitgeverijen, of boekwinkels, maar ligt waar ze altijd was: midden in de cultuursector.
Een levendige verdieping, alleen voor jeugdliteratuur bij Selexyz Amsterdam tijdens Kinderboekenweek-2012 (Foto: J. von Grumbkow). Klik om te vergroten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten