donderdag 11 oktober 2012

Parkstad Bibliotheken (5):
Aandacht voor allochtonen?

Uit de "educatiebrochure" van Schunck

Op de Islamitische basisschool El Habib (klik) in Maastricht zitten dertien nationaliteiten. De meeste leerlingen zijn uit sociaal zwakke milieus. Veel ouders zijn laag opgeleid en spreken slecht Nederlands. Een recept voor achterstand. Vorige week (donderdag 4 oktober 2012) liep ik even met iemand mee naar binnen. Al die vrolijke kinderen. Meisjes die onbevangen rondrennen met kleurige hoofddoekjes. Een stille schaamte valt als een deken over je door die leuze van onze Limburgse grootheid: "Belasting heffen op kopvodden." In de jongerencultuur is respect: "Tonen dat je niet op iemand neerkijkt." We werden hartelijk ontvangen en respectvol bejegend. Iedereen spreekt je zorgvuldig en duidelijk aan. Het is er blijmoedig. Het team bestaat uit allochtone en niet-allochtone leerkrachten. Ze zijn trots op hun school. De kinderen zijn open, geïnteresseerd en spontaan. Als er aandacht moet zijn, dan is die er. De discipline is on-Nederlands. Veel kinderen beginnen met een gemiddelde taalachterstand van anderhalf jaar. Aan het einde van de basisschool blijkt de taalachterstand ingelopen. De Cito-scores zijn hoog. Veertig procent stroomt door naar Havo of VWO. Die jaren durende inhaalslag begint al in groepen 1 en 2 met huiswerk. De ouders krijgen huiswerk met thuisprogramma's en educatieve software. Er zijn naschoolse lessen, veel extra tijd voor taal, individuele bewaking van de voortgang. De leergierigheid is enorm. Het boek is daar belangrijk. Eén van de activiteiten is als groep de bibliotheek bezoeken. De Inspectie heeft deze school zelfs tot voorbeeldschool gemaakt (klik op YouTube). Met recht trots op de school.

Bibliotheken spelen een belangrijke rol bij het wegwerken van taalachterstand van allochtonen. De openbare bibliotheek van Utrecht (klik) heeft al jaren het project "Schrijver in de Klas". In alle groepen 5 van alle scholen komt een auteur de klas bezoeken. Scholen in Kanaaleiland en Overvecht hebben meer dan 90% allochtone kinderen. De vrouw die mij gunstig gezind is bezoekt als auteur deze Utrechtse scholen. Dat doet ze al vele jaren.
Voor jongeren op de middelbare scholen zijn bibliotheken eveneens belangrijk. Volgens het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) (klik) verliest de bibliotheek snel terrein onder lager opgeleiden. Onder hoger opgeleiden gaat die teruggang nog sneller. Opvallend is een tegengestelde trend bij Turkse en Marokkaanse Nederlanders. Niet alleen neemt hun bibliotheekgebruik toe, ook is dit gebruik onder tieners en jongvolwassenen opvallend hoog. Hoger dan onder hun autochtone leeftijdgenoten. 
Brochure cultuureducatie van  Schunck
Schunck (klik) heeft een prachtig communityprogramma voor cultuureducatie. Hun programma (klik) is te downloaden. Lekker makkelijk. Regelmatig ontwikkelt Schunck nieuwe projecten en workshops voor jongeren. Ik moet nog uitzoeken hoe de relatie van Parkstad Bibliotheken is met scholen waar relatief veel achterstandsleerlingen en allochtonen zitten. Als daar tijd voor is, horen we dat misschien vrijdag 12 oktober 2012 van Fred Geelen op de Rotaryclub. Anders probeer ik hem nog een keertje uit te nodigen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten