Parkstad Bibliotheken (5):
Aandacht voor allochtonen?
Uit de "educatiebrochure" van Schunck |
Op de Islamitische basisschool El Habib (klik) in Maastricht zitten dertien nationaliteiten. De meeste leerlingen zijn uit sociaal zwakke milieus. Veel ouders zijn laag opgeleid en spreken slecht Nederlands. Een recept voor achterstand. Vorige week (donderdag 4 oktober 2012) liep ik even met iemand mee naar binnen. Al die vrolijke kinderen. Meisjes die onbevangen rondrennen met kleurige hoofddoekjes. Een stille schaamte valt als een deken over je door die leuze van onze Limburgse grootheid: "Belasting heffen op kopvodden." In de jongerencultuur is respect: "Tonen dat je niet op iemand neerkijkt." We werden hartelijk ontvangen en respectvol bejegend. Iedereen spreekt je zorgvuldig en duidelijk aan. Het is er blijmoedig. Het team bestaat uit allochtone en niet-allochtone leerkrachten. Ze zijn trots op hun school. De kinderen zijn open, geïnteresseerd en spontaan. Als er aandacht moet zijn, dan is die er. De discipline is on-Nederlands. Veel kinderen beginnen met een gemiddelde taalachterstand van anderhalf jaar. Aan het einde van de basisschool blijkt de taalachterstand ingelopen. De Cito-scores zijn hoog. Veertig procent stroomt door naar Havo of VWO. Die jaren durende inhaalslag begint al in groepen 1 en 2 met huiswerk. De ouders krijgen huiswerk met thuisprogramma's en educatieve software. Er zijn naschoolse lessen, veel extra tijd voor taal, individuele bewaking van de voortgang. De leergierigheid is enorm. Het boek is daar belangrijk. Eén van de activiteiten is als groep de bibliotheek bezoeken. De Inspectie heeft deze school zelfs tot voorbeeldschool gemaakt (klik op YouTube). Met recht trots op de school.
Voor jongeren op de middelbare scholen zijn bibliotheken eveneens belangrijk. Volgens het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) (klik) verliest de bibliotheek snel terrein onder lager opgeleiden. Onder hoger opgeleiden gaat die teruggang nog sneller. Opvallend is een tegengestelde trend bij Turkse en Marokkaanse Nederlanders. Niet alleen neemt hun bibliotheekgebruik toe, ook is dit gebruik onder tieners en jongvolwassenen opvallend hoog. Hoger dan onder hun autochtone leeftijdgenoten.
Brochure cultuureducatie van Schunck |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten