dinsdag 16 oktober 2012

Flagship stores (2):
wat voor wie?

Prada New York van architect Rem Koolhaas. Mode en luxe verbonden met Guggenheim (Foto ontleend prada.com)
Het vlaggenschip van de familie was een gezellige, dikke tante. Altijd modieus gekleed want haar lievelingswarenhuis was de Haagse Maison de Bonneterie: een modezaak in een rijksmonument waar je heerlijk gebakjes kon eten. Was zij een vlaggenschip in een Flagship store? Flagship stores zijn exclusief verbonden met een merk. Maison de Bonneterie was geen merk. Het Italiaanse modehuis Prada is dat wel. Prada staat gelijk aan weelderigheid, kwaliteit en status. Zo’n 13 jaar geleden nam Prada het Guggenheim museum in New York min of meer over. Guggenheim werd een deel van Prada met de beroemde Rotterdammer en multitalent Rem Koolhaas (zoon van schrijver Anton Koolhaas) als de nieuwe architect van de golvende vloeren. Voor New York betekende dat een verschuiving want het proces zette zich door. Mensen gingen niet alleen meer naar New York om cultuur te zien maar om op een bijzondere wijze te winkelen. Vervolgens kwam Tokio. Begin van dit jaar kwam Prada in Parijs met het 24h museum (klik). Je moet eens die digitale toer door dat museum (of is het winkel?) maken door hier te klikken.  
Prada Parijs: het 24h museum (Foto ontleend aan prada.com).
Flagship stores maken geen winst. Dat is niet hun functie. Ze tonen dat het merk dat ze vertegenwoordigen kosmopolitisch is. Wie Prada bezoekt hoort bij de “rich & famous”. Mijn oude tante verlangde daar bij te horen. In die tijd was er niet veel anders dan Maison de Bonneterie. Flagship stores moeten uitstraling hebben naar al die plekken waar het merk verkocht wordt. Moet een onderwijsinstituut, een zorginstelling of een bibliotheek ook die kant op gaan? Een centrale bibliotheek in een grote stad wel, omdat deze een eigen plaats heeft in een brede culturele beweging. In een middelgrote stad als Heerlen is het mijns inziens alleen mogelijk als de culturele zwaartepunten met elkaar verbonden zijn. Maar voor onderwijsinstituten en zorginstellingen? Ik zou zeggen: expertise & efficiency first!
Prada Tokio (Foto van prada.com )

Geen opmerkingen:

Een reactie posten