vrijdag 5 oktober 2012


Jos Vanhommerig:
Zaken & Emoties

Jos Vanhommerig (Foto: Jef Haagmans)
Atos (klik) is een Franse IT-dienstverlener die in ruim 40 landen zo’n 74.000 mensen werk biedt. De jaaromzet ligt ergens bij 8 miljard euro. Atos is genoteerd aan de Franse beurs. Het hoofdkantoor zit in Parijs. Daar werkt Jos Vanhommerig maar woont in Heerlen. Als commercieel directeur is hij verantwoordelijk voor Energy en Utilities. En dat wereldwijd. Daarom heeft hij bij Atos de even weidse titel op zijn kaartje staan: “Global head of Strategy & Business Development Energy & Utilities”.  Zo staat het ook op zijn Linkedin-profiel (klik). 
Jaren geleden heeft Kees Leijen (klik) hem geïntroduceerd in de club. Hij heeft toen voor het eerst en, naar zijn herinnering, voor het laatst een verhaal over zijn werk gehouden. Nog langer geleden had hij een eigen bedrijf in de automatisering dat zich in Heerlen bezig hield met direct mail. Dat bedrijf is verkocht aan Philips-IT.
Jos Vanhommerig is al vroeg in de automatisering terecht gekomen. Dat kwam door zijn Ambi-opleiding die hij bekostigde door in de IT te gaan werken. Hij wilde altijd iets met computers doen. Die kans kwam toen hij in een bedrijf belandde dat salaris- en ledenadministratie deed en daarvoor miljoenen adressen beheerde. Raet, destijds het grootste Nederlandse IT-bedrijf, slokte dit bedrijf op, maar binnen Raet was de ledenadministratie marginaal. Toen is via een carve-out RIOS opgericht waarvan hij op een gegeven moment meerderheidsaandeelhouder werd. Na overname van dit bedrijf door Philips-IT was hij van eigenaar werknemer geworden. Hij zegt: “Als eigenaar mag je emotionele beslissingen nemen, dus niet alleen rationele beslissingen. Je kan een menselijk besluit nemen”. Dit bedrijf ging fuseren met BSO en werd Origin. Hij werd commercieel directeur. Het Nederlandse hoofdkantoor zat in Utrecht. Zijn belangrijkste klant was toen Philips. Hij droeg de functietitel "Global Client Executive for Philips". 
Origin ging fuseren met het Franse Atos en werd Atos-Origin. In de automatisering is inmiddels alles aan elkaar gekoppeld. Als je nu een auto bestelt, dan wordt die order opgesplitst en de deelopdrachten gaan op het zelfde moment naar allerlei toeleveranciers: just-in-time. Bedrijven die zelf hun applicaties willen integreren, raken verstrikt in systemen met codes waar de logische paden lopen als spaghetti. Als je systemen aan elkaar wilt knopen, moet je dat niet zelf doen. Weer later, na verdere overnames en vooral de overname van 37.000 mensen van Siemens-IT-Services, verviel de toevoeging Origin. Tegenwoordig heet het bedrijf weer Atos. Controverses rond dit bedrijf staan hier (klik). 
Na zes jaar Atos-Origin Nederland zocht Jos Vanhommerig  een internationale functie. Wat zich aanbood was commercieel directeur in België. Dat werk heeft hij drie jaar gedaan. Hij kon daar weer iets van zijn "roots" ervaren, namelijk zaken doen met kleinere bedrijven. Op een gegeven moment voelde hij dat België voor hem te klein werd. Nu zit hij in Parijs waar de voertaal Engels is. Zijn Frans schiet tekort als de managers bij stevige discussies overgaan op het Frans. Hij heeft in zijn loopbaan veel overgangen gemaakt. Hij zegt: “Om je in een groot bedrijf te kunnen handhaven, moet je niet proberen vast te houden aan wat je hebt achtergelaten”.
Veel tijd raakt verloren met reizen. Hij reist van hot naar her. Zijn attendance bij Rotary is daardoor laag, maar hij is gehecht aan de warme contacten met de clubleden. Wat hij doet: de commerciële teams aansturen op "targets". Hij ziet zichzelf als een "boekhouder" die anderen afrekent op cijfers. Zelf wordt hij ook afgerekend op cijfers. 90% van zijn job wordt gedreven door getallen.
Jos Vanhommerig (Foto: Jef Haagmans)
Op een dag stelde hij zichzelf de vraag: ben ik een kouwe kikker? Zijn antwoord: "Ik was het bijna geworden...."  Zijn ouders zag hij regelmatig, maar kort. Toen zijn ouders overleden, vroeg hij zich af of hij nog wel zo veel moest reizen. Hij zegt: “Je vergeet het wel eens dat je altijd met je carrière bezig bent. Als je ouder wordt, dan wordt dat minder belangrijk dan het zo’n 16 jaar geleden was. Veel dingen zijn in de loop van de jaren belangrijker geworden”. 
Door zijn dochter raakte hij betrokken bij de juweliersbranche. Dat is toen min of meer een hobby geworden, te meer daar zijn dochter en zijn schoonzoon die als goudsmid is opgeleid, het familiebedrijf van Willy Vossen (die toen wilde stoppen) hebben overgenomen. Dit bedrijf, Willy Vossen (klik), was opgericht in 1958, is een grote zaak en zit net als de zaak van Steph Vaessen (klik) in het topsegment. Volgens Jos Vanhommerig zitten in dit topsegment slechts een klein aantal juweliers. Het is evenzeer een business die hard is, maar die business heeft volgens Jos Vanhommerig tegelijk emotie. Hij zegt: “Dat is als je ziet hoe blij mensen zijn met een trouwring of met een horloge waarvoor ze lang hebben gespaard”. 
Hoe vat ik zijn verhaal samen? Achter cijfers en getallen schuilt emotie. Emoties kunnen blokkeren en wakker schudden. Tussen emoties en verstand is, denk ik, niet direct een tegenstelling, want bij veel beslissingen is verstand een voortzetting van het gevoel. Een bespiegeling op de emotionele component van een loopbaan verrijkt het zelfinzicht. Dat is volgens mij de kern van het verhaal dat Jos Vanhommerig op 3 oktober 2012 voor Rotaryclub Heerlen hield.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten