zaterdag 13 april 2013

Uitnodiging Lustrum (4): Hub de la Haije


Op het Lustrum van 26 april 2013 in de schouwburg van Heerlen  houdt Gerrie Koerts een simultaan-interview met Hub de la Haije. Aan een interview van Peter Swelsen (hier) ontleen ik dat Hub de la Haije (52) eind jaren tachtig onderwijzer basisschool was. In de avonduren was hij lichttechnicus bij de Janse Bagge Band en af en toe dj. “Op een dag had ik voor deze hobby een aantal lampen nodig. Ik kocht een container met 800 lampen in Taiwan. De eerste 400 had ik nodig voor mijn opdrachtgever en de andere 400 kon ik tot mijn verrassing binnen een week uitstekend verkopen.” In 1994 richtte hij samen met zijn vrouw het bedrijf Highlite op. Inmiddels meer dan 150 medewerkers en meer dan 30 miljoen omzet. 
Hub de la Haije (ontleend aan Limburg Onderneemt)
Ook staat er een enorme hal van 7.000 vierkante meter op Dentgenbach. De 25 meter hoge opslagloods midden in natuurgebied Gravenrode springt in het oog. Volgens de Limburger (16 april 2009) tast deze hoge hal het groene uitzicht aan. Landgraaf en Mondo Verde zouden een schadeclaim tegen Kerkrade overwegen, maar de hal staat er. 
Het bedrijf Highlite (ontleend aan: http://www.mvoloont.com/)
Het interview van Peter Swelsen vervolgt aldus: Hub de la Haije koopt in China jaarlijks plusminus zevenhonderd containers met meer dan 5.000 verschillende producten. Sinds het begin van de jaren negentig bezoekt hij dit land meerdere keren per jaar. Is hij  money-driven?  “Natuurlijk verdien ik graag geld, ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik dat niet belangrijk vind. Tevens vind ik de maatschappelijke functie van een ondernemer erg belangrijk. We staan in Kerkrade bekend als een sociaal betrokken werkgever die het goed doet als leerbedrijf en die graag samenwerkt met sociale werkplaatsen als d’r Sjtiel. Ook speel ik ieder jaar trouw voor Sinterklaas op Kerkraadse basisscholen, want het onderwijs is een andere passie die ik nooit helemaal los zal laten.”
Zie ook:
Lustrum (3): Klik hier
Lustrum (2): Klik hier
Lustrum (1): Klik hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten