zondag 14 april 2013

Social sofa (6): met Rob Thalen naar C-Mill

Manon Ausems van Social sofa en Rob Thalen (Foto: J. von Grumbkow; klik om te vergroten).
Vrijdag 12 april stapt Rob Thalen C-Mill binnen. Een bijzonder gebied met veel bedrijven op het oude Philipsterrein aan de Jan Campertstraat in Heerlen. Het Social sofa-project krijgt betonnen handen en voeten. 
Rob Thalen met Manon Ausems van Social Sofa (Foto: J. von Grumbkow; klik om te vergroten).
Manon Ausems introduceert hem. Zij is een docente die zich met glaskunst bezig houdt en een atelier heeft (klik: www.studiobeeldig.nl/page11.php) waar je, zo zei ze mij, een creatief kinderfeestje kan bouwen of een workshop voor volwassenen houdt. 
Rob Thalen met Manon Ausems (Foto: J. von Grumbkow; klik om te vergroten).
In de opleidingen beeldende kunst is er volgens haar geen aandacht voor mozaïek want dat is denigrerend begraven in het hobby-circuit, net zoals glas-in-lood. Zelf werkt ze met glas en mozaïek aan graven en andere mozaïek objecten, zoals bolvormen. Toen raakte het gesprek verward in de kleurige vormen van Niki de Saint Phalle en het markante glas-in-loodraam van Hans Truijen 'De reiziger' aan de zijkant van de inmiddels gesloopte stationshal van Heerlen. 
Hans Truijen: glas-in-lood "De reiziger" uit de inmiddels gesloopte stationshal van Heerlen.
Het hing hoog in de hoek en van buitenaf alleen zichtbaar als je in een weinig gebruikte loop het station binnenliep. Ondanks die afmetingen bleef het onopvallend. Volgens Michel Huisman is er geen plek voor ‘De Reiziger’ in het nieuwe Maankwartier: “Het kunstwerk is niet gemaakt voor het Maankwartier. Het is breder dan hoog en past nergens in het Maankwartier”. Het kunstwerk zou wel eeuwigheidswaarde hebben, maar niet op deze plek. Het kunstwerk schijnt nu ergens in Lanaken opgeslagen te zijn
Manon Ausems met de Rotarybank (Foto: J. von Grumbkow; klik om te vergroten).
Het materiaal voor de banken komt uit Tilburg waar al zo'n tweehonderd mozaïekmeubeltjes staan. De mensen van Baanbrekend Werk gaan ermee aan de slag in bedrijvenpark C-Mill op de Molenberg. 
Manon Ausems (Foto: J. von Grumbkow; klik om te vergroten).
Het oude Philipsterrein is in 2011 in de RAI in Amsterdam uitgeroepen tot het beste bedrijventerrein van Nederland. Op het vijftien hectare grote terrein in Heerlen zijn tachtig bedrijven gevestigd, voornamelijk in de creatieve sector. Ze huren bedrijfsruimten van 50 tot 250 vierkante meter. 
(Foto: J. von Grumbkow; klik om te vergroten).
Een vakjury bekeek meer dan 1200 bedrijventerreinen waaronder C-Mill. Daaruit zijn ruim honderd kanshebbers geselecteerd. Uit die schifting zijn drie kanshebbers  in vier categorieën genomineerd. In de belangrijkste categorie, overall, werd C-Mill winnaar.
(Foto: J. von Grumbkow; klik om te vergroten).
Het 150.000 m² complex met 43.000 m² aan gebouwen uit de jaren vijftig en zestig is privaat eigendom. Het terrein is gekenmerkt door lage karakteristieke gebouwen van metselwerk, staal en glas. Een architectonische opvatting die nu als waardevol bekend staat. Het voormalige Philipsterrein in Heerlen wordt doorontwikkeld tot een 'urban park', een gebied waar werken gecombineerd wordt met cultuur, onderwijs en wonen. 
(Foto: J. von Grumbkow; klik om te vergroten).


(Foto: J. von Grumbkow; klik om te vergroten).
De bestaande gebouwen krijgen een nieuwe bestemming, oude- en nieuwe economie komt samen onder het motte 'Leven in het park'. Het ziet er nu prachtig rommelig uit. Je kunt overal parkeren, in de wegen zitten gaten, de gebouwen ogen haveloos. Volgens mij moet dat zo blijven want het doet in de verte denken aan creatieve gebieden van Berlijn. De kengetallen:
■ c-mill is privaat eigendom
■ grondoppervlakte 15 ha en 43.000 m2 aan gebouwen
■ 80 huurders
■ ca. 700 medewerkers (bewoners)
■ 85% van het complex is ingevuld
■ 3,5 ha grond beschikbaar voor toekomstige nieuwbouw
■ naast voormalige Philips-bedrijven' met hoogwaardige technologie biedt c-mill onderdak aan de creatieve klasse (grafisch ontwerpers, architecten, designers, kunstenaars e.d.). Deze zijn ondergebracht in drie Ondernemershuizen.
■ exploitatie en ontwikkeling is in handen van C'magne. 

(Foto: J. von Grumbkow; klik om te vergroten).


(Foto: J. von Grumbkow; klik om te vergroten).
Rob heeft zitten denken en schetsen. De vorige dag was hij uit Miami geland op Brussel met een stapel werk. Hij is komen aanrijden uit Francorchamps. Nu voor de social sofa. Altijd goedlachs maakt hij een praatje met de mensen die de bank gaan beplakken. Ook Margriet Kousen komt snel langs. 
Margriet Kousen (Foto: J. von Grumbkow; klik om te vergroten).
Margriet Kousen is initiatiefneemster en voorzitter van de Stichting Vrouwen laten Heerlen glimlachen. In het dagelijks leven schrijfster. Klik op www.glimlachendheerlen.nl/


(Foto: J. von Grumbkow; klik om te vergroten).


(Foto: J. von Grumbkow; klik om te vergroten).
Rob Thalen wil zijn schets met een beamer projecteren op de betonnen bank. Die bank staat verkeerd. Te dicht op het raam, zodat er geen beamer meer tussen kan. Dat raam kan niet verduisterd worden. Die betonnen bank is niet te verplaatsen. Dan maar werken met grote vellen papier en carbonpapier dat nog steeds te krijgen is, maar dat natuurlijk niet bij de hand is. 
(Foto: J. von Grumbkow; klik om te vergroten).
Met carbonpapier eronder kan je de afbeelding overtrekken op materiaal waarop je niet kan printen. Dan heb je een basis om de zo aangebrachte afbeelding verder uit te werken. Maar dan moet Rob Thalen een forse drukmachine hebben om zijn tekening uit te printen op grote vellen. Hij gaat bellen naar een oude relatie in Heerlen. Dat lukt vandaag allemaal niet. Het enige wat hij kan doen, is dat hij nu de schetsen rechtstreeks met krijt op de bank aanbrengt. De krijtjes raken snel versleten en moeten bijgeslepen worden. Waar is een mes?
(Foto: J. von Grumbkow; klik om te vergroten).
Zie ook:
Social sofa (5): klik hier
Social sofa (4): klik hier
Social sofa (3): klik hier
Social sofa (2): klik hier
Social sofa (1): klik hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten