Sociale media (7):
Welk Rotary-imago opkrikken?
Aap kijkend in de spiegel: zit mijn haar goed, heb ik geen puistjes, kan het zo? Ja, ik zie er vandaag patent uit! (Ontleend aan: www.algor.com/news_pub/cust_app/monkey_skull/default.asp) |
Nieuwe netwerksites zoals Instagram (klik) en Pinterest (klik) zitten in een niche met het imago van vrouwensites. Voor bedrijven zijn ze interessant want de gebruikers linken hun profiel aan bedrijven en merken. Vijftig procent post wel eens iets over merken. Hun reacties zijn in grote meerderheid positief. Onderzoek naar relaties tussen merk en klant beoogt om karaktereigenschappen van het merk te transponeren naar de klant, zodat in de marketing niet langer het merk, maar de klant voor het voetlicht staat. Merk = klant.
Een merk is dus deel van iemands imago. Bedrijven zetten stevig in op 'brand fans'. Fans willen niets verkeerds zeggen over een merk, want wat negatief is straalt uit naar henzelf. Daardoor zakt wèl hun geloofwaardigheid. Als ik iets koop, dan kijk ik doorgaans op internet naar de gebruikersoordelen, maar ik zoek een oordeel met de nadelen van het product erbij. Maar bedrijven zitten niet stil. Ze zorgen dat 'brand fans' 'expert advisors' worden.
En Rotary? Volgens Rotary hebben de Nederlanders geen idee wat Rotary is. In 2012 - 2013 start Rotary met circa 20 shortfilms, geënt op de regiobranding van Zuid-Limburg. Klik op de eerdere blog waar Marthin Flokstra (klik) als 'brand fan' van Limburg figureert. De doelstelling is dat na het eerste jaar elke film gemiddeld zo’n 4.000 kijkers heeft getrokken. Veel is het niet. Ik vermoed dat vooral Rotarians kijken. Het is een spiegelproef, een test om vast te stellen of dieren zichzelf in het eigen spiegelbeeld herkennen. Zelfherkenning bij dieren wordt door Frans de Waal in verband gebracht met zelfbewustzijn. Met die shortfilms leren Rotarians zichzelf kennen, althans zoals dat naar het ideaalbeeld van de makers van de shortfilms gekneed zou moeten worden! Met die Zuidlimburgse regiobranding leren de Zuidlimburgers zich bewust te worden van het ideaalbeeld dat de makers van de regiobranding van ze hebben. Dus gebruikers construeren niet alleen zelf een imago, maar krijgen deze ook via internet in hun maag gesplitst.
En Rotarians...? Die worden met die 20 shortfilms een 'Brand fan' van zichzelf. Toch vraag ik mij af of Nederlanders geen idee hebben wat Rotary is. Vorig jaar had de Groene Amsterdammer een leesbaar artikel over het elitaire imago van Rotary. Dat artikel kan je hier (klik) downloaden. De Linkedin-Rotarians kwamen met meer dan vijftig reacties. Hier lees je de reactie... mits je op Linkendin zit (klik). Dat beeld werd al eerder bevestigd in een Telegraaf-artikel over Rotarians die een nieuwe wijk wilden bouwen met 250 woningen voor "ons soort mensen" (inmiddels is het Telegraaf-artikel verdwenen, maar er staat nog wel iets hier en hier) Een vloedgolf van negatieve reacties spoelde over Rotary. Er is dus zeker een beeld over Rotary als merk en over de Rotarians, want merk = klant.
Een tegenvaller, Jeeves. We hebben alleen elkaar. Zorg dat deze broek morgenochtend gestreken is. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten