Museum a/h Vrijthof (4): van dik hout zaagt men planken
Museum a/h Vrijthof (4): van dik hout zaagt men planken
Conservator Monique Dickhaut houdt van duidelijke taal: "Doe nooit iets voor niets." Ze gaf het voorbeeld en deed deze avond niets voor niets. "We willen overal geld voor. De architect is mijn echtgenoot. Dat scheelt geld, want we praten aan de keukentafel." En: "Geef niets uit waarover je niet zeker bent. Je moet voorzichtig begroten en geld binnenhalen." Ik hoorde het aan en dacht dat werk en privé steeds meer door elkaar gaan lopen want werk en thuis worden concurrerende plaatsen om geld te genereren. Haar echtgenoot de architect Rob Brouwers zat er bij, dus het zal allemaal wel waar zijn.
In september 2009 zegde de provincie Limburg een bedrag van één miljoen euro toe voor de verbouwing van het Museum aan het Vrijthof. Er kwam, naar ik begreep, nog een miljoen van de gemeente bij. Monique Dickhaut ging van dik hout planken zagen en startte een no-nonsense presentatie met financiële sommetjes voor de leden van drie Rotary's (Houthalen, Land van Rode en Heerlen) nadat plaatsvervangend voorzitter van Rotary Land van Rode, Martie Wanders, iedereen zoals een HRM-advisor betaamt, op zijn/haar gemak had gesteld (klik).
Voor de verbouwing was meer geld nodig. In Maastricht is een rijke Stichting met de naam Elisabeth Strouven. Deze Stichting is voortgekomen uit het Burgerlijk Armbestuur van Maastricht dat zich vanaf de Napoleontische tijd bekommerde om zieke, oude, gehandicapte en arme inwoners van Maastricht. Met de komst van de Algemene Bijstandswet in de jaren zestig zonderde het Burgerlijk Armbestuur een deel van het vermogen af. Met de opbrengsten gaf zij bijstand aan organisaties en instellingen in de sociale sector. Dat werd de Stichting Elisabeth Strouven die verder met allerlei legaten werd uitgebouwd.
Doorgang Museum a/h Vrijthof (Foto: J. von Grumbkow). |
Die Elisabeth Strouven had in 1628 aan de Calvariestraat in Maastricht een begin heeft gemaakt met de opvang van zieken en gebrekkigen. De Stichting kent subsidies toe aan de zaken als dagopvang voor ouderen, wijkcentra in Maastricht, het Toon Hermans Huis, Platform gehandicapten, de Voedselbank, carnavalsverenigingen, harmonieën, literaire producties. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in het Museum is in 2009 het Elisabeth Strouven Monumentenfonds opgericht met als doel: middelen inzetten voor de monumentenzorg. Vervolgens gaf de nieuwe monumentenstichting Elisabeth Strouven een voorfinanciering en konden de architecten de verbouwingsplannen verder uitwerken om de bouwvergunningen te regelen. Van armenfonds naar monumentenfonds.Daardoor kwam twee miljoen beschikbaar voor de overdracht tegen boekwaarde van de twee panden (Vrijthof en Papenstraat) door de gemeente Maastricht aan de Stichting. Er kwam nog eens een kwart miljoen van de Tefaf-foundation en je kan nu in de mooie Tefafzaal een gesprek van Sophie volgen, een Zwitsers meisje dat bij haar tante in Maastricht logeert (klik). Verder was het sprokkelwerk. Er zijn 575 tegels verkocht die per stuk netto 200 euro opleverden. De Enci had een kunstcollectie over. Die is voor 40.000 euro geveild (internetveiling). Andre Rieu vond het best dat zijn naam op 't Rieuke stond, een bierglas van 5 euro. Monique Dickhaut besefte dat hoe kleiner de bedragen, hoe meer werk je moet doen. Voor de Rotaryclub Houthalen, waarvan de voorzitter Bart Drieskens notaris is en ook vastgoed verkoopt, was het interessant om te horen dat in het Nederlandse deel van Limburg ook wel wat geregeld kan worden.
Vroeger ben ik verschillende keren in het Museum geweest. Ik weet niet beter dan dat het vol stond met de omvangrijke kunstcollectie van een Haags echtpaar Wagner-de Wit die hadden bepaald dat hun verzameling na hun overlijden (in de jaren vijftig) naar Maastricht zou gaan. De verzameling is van verschillende kanten bijeen gebracht en leverde een collectie op met weinig binding met de Maastrichtse cultuurgeschiedenis. Inmiddels is de inrichting de presentatie van het museum grondig gewijzigd en interessanter geworden, maar of het in de geest van de schenkers is als je grote delen uit een collectie, die door hen weloverwogen is samengesteld, gaat verkopen of opbergen? Ik zou zeggen: opletten als je iets nalaat, maar hoe doe je dat als je vijftig jaar dood bent?
Vroeger ben ik verschillende keren in het Museum geweest. Ik weet niet beter dan dat het vol stond met de omvangrijke kunstcollectie van een Haags echtpaar Wagner-de Wit die hadden bepaald dat hun verzameling na hun overlijden (in de jaren vijftig) naar Maastricht zou gaan. De verzameling is van verschillende kanten bijeen gebracht en leverde een collectie op met weinig binding met de Maastrichtse cultuurgeschiedenis. Inmiddels is de inrichting de presentatie van het museum grondig gewijzigd en interessanter geworden, maar of het in de geest van de schenkers is als je grote delen uit een collectie, die door hen weloverwogen is samengesteld, gaat verkopen of opbergen? Ik zou zeggen: opletten als je iets nalaat, maar hoe doe je dat als je vijftig jaar dood bent?
Vervolgens werden nog een paar planken uit dik ambtenarenhout gezaagd. Monique Dickhaut: "Je moet een bestuur van ondernemers hebben en niet van ambtenaren." Daar kon ik mij iets bij voorstellen, want een ambtenaar is aangesteld in een openbare betrekking om een overheidstaak te verrichten. Sommigen leggen een zuiveringseed af. Hopelijk voorkom je zo belangenverstrengeling en maakt de ambtenaar de eigen positie en belangen duidelijk in conflictsituaties. Bijvoorbeeld als hem of haar gevraagd wordt te adviseren over de offerte van een bedrijf en relaties heeft bij dat bedrijf. Ambtenaren schijnen ook geen geschenken met een waarde van meer dan € 50 te mogen accepteren.
Toch hebben Dickhaut en Brouwers die ambtenaren even nodig gehad, want er moest een ontheffingsprocedure komen voor het bestemmingsplan om die overkapping van de tuin rond te krijgen. Ook moesten er niet-museumgebonden horeca-activiteiten toegelaten worden, maar alle hobbels blijken razendsnel genomen te zijn. Architect Rob Brouwers die het prachtige gebouw heeft gerealiseerd, hoorde ik zeggen dat het handig is om als partner de conservator te hebben maar dat het ook aanzet tot polygamie, maar door de slechte akoestiek van het Grand café kon ik het verkeerd gehoord hebben. Hij zei dat hij geleerd had om binnen smalle marges te denken, maar dat de financiële middelen van de Elisabeth Strouken Stichting hem daaruit getrokken hadden. "Ze zeiden dat je moet gaan voor het maximale, niet voor het minimum." Ja, dat geld moest natuurlijk op, want anders sta je als Stichting voor gek. En zo iets hoef je niet twee keer tegen een architect te zeggen. De ambtenaren en het gemeentebestuur zorgden dat het bestemmingsplan van beschermd stadsgezicht op korte termijn wijzigde. "We moesten op tijd zijn, want anders verviel de 1 miljoen subsidie van de Provincie." Ook dat geld moest op. Een probleem was de overkapping van het plein want dat was niet toegestaan. "Maar het was ook: het is niet toegestaan, tenzij... Dat was een positieve aansporing."
Toch hebben Dickhaut en Brouwers die ambtenaren even nodig gehad, want er moest een ontheffingsprocedure komen voor het bestemmingsplan om die overkapping van de tuin rond te krijgen. Ook moesten er niet-museumgebonden horeca-activiteiten toegelaten worden, maar alle hobbels blijken razendsnel genomen te zijn. Architect Rob Brouwers die het prachtige gebouw heeft gerealiseerd, hoorde ik zeggen dat het handig is om als partner de conservator te hebben maar dat het ook aanzet tot polygamie, maar door de slechte akoestiek van het Grand café kon ik het verkeerd gehoord hebben. Hij zei dat hij geleerd had om binnen smalle marges te denken, maar dat de financiële middelen van de Elisabeth Strouken Stichting hem daaruit getrokken hadden. "Ze zeiden dat je moet gaan voor het maximale, niet voor het minimum." Ja, dat geld moest natuurlijk op, want anders sta je als Stichting voor gek. En zo iets hoef je niet twee keer tegen een architect te zeggen. De ambtenaren en het gemeentebestuur zorgden dat het bestemmingsplan van beschermd stadsgezicht op korte termijn wijzigde. "We moesten op tijd zijn, want anders verviel de 1 miljoen subsidie van de Provincie." Ook dat geld moest op. Een probleem was de overkapping van het plein want dat was niet toegestaan. "Maar het was ook: het is niet toegestaan, tenzij... Dat was een positieve aansporing."
Op deze blog is kritiek geleverd: (1) Voor het gezelschap is 500 euro betaald en dat is 20 euro meer dan de entreeprijs voor 60 personen. (2) Voor die prijs is het gezelschap geëntertaind en heeft men willen laten zien dat cultureel ondernemerschap loont, maar deze boodschap is kennelijk in de blog niet overgekomen. (3) Dat de Strouven Stichting een optimaal plan wilde, heeft te maken met goed opdrachtgeverschap en niet met het opmaken van geld.(4) De volgende blog bevat geneuzel over witbrood: wie wil eten wat hij of zij wil, moet thuis eten.
BeantwoordenVerwijderen