vrijdag 18 januari 2013

Woensdag 6 februari: Hans Kasper

Hans Kasper (Foto ontleend aan Rotary Magazine)
Woensdag 6 februari 2013 houdt Hans Kasper een lezing over "Consumentengedrag van ouderen: hoe gedragen ouderen zich als consument." Hij is sinds 1989 hoogleraar Marketing van de Universiteit van Maastricht en directeur van het regionaal economisch onderzoeksbureau Etil Bv. 


Gezonde oudere
Hans Kasper weet veel over consumentengedrag van ouderen. Ouderenmarketing is volgens hem een gat in de markt. Hij heeft het in Limburg makkelijk want daar lopen veel ouderen in het wild rond. Ouderen houden van service en kwaliteit, en willen daarvoor betalen. Ze houden van gemak, veiligheid, van gezonde en verse voeding. Hun ICT-gebruik valt best mee, als er maar grote knoppen aanzitten. 


Oudere consument
En fietsen met een elektromotor. Ouderen willen graag kant-en-klaarmaaltijden met minder zout en smaakstoffen en kleinere porties. Veel ouderen schijnen zich vijf tot zeven jaar jonger te voelen dan ze zijn. Dus in de marketing moet je iets jongere mensen tonen dan de doelgroep, maar niet al te flitsend en te druk, want dat kunnen ze, gegeven hun echte leeftijd, weer niet volgen. Leefstijl is belangrijker dan leeftijd, maar niet alle ouderen zijn hetzelfde, er zijn verschillende segmenten. Hans Kasper zei ergens dat ouderen hun eetpatroon moeten aanpassen als ze in een scootmobiel belanden, want anders ontstaat er een obesitasprobleem. Ter voorbereiding klik hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten