Sociale Media (5):
Macht Beweegt
Klout-scores en macht dringen als virussen het internet binnen (Ontleend aan: cinesourcemagazine.comindex.phpsitecommentsthe_arab_narrative_revolution) |
Marketingmensen volgen met belangstelling hun Klout-score (klik). De mijne is nul komma nul. De Klout-score is een simpel getal dat gegevens over sociale media-activiteiten samenvoegt en de omvang van iemands netwerk meet. Door de sociale media ben je in staat anderen tot actie te bewegen. Macht in een cijfer uitgedrukt. In de marketing is dat belangrijk, want je wil effect hebben. Invloed van sociale media heeft een tegenkant, want hij zorgt voor onbeheersbare Facebookfeesten zoals vorig weekend in Haren. De mogelijkheden om invloed uit te oefenen zijn door de sociale media definitief veranderd. Men zegt gedemocratiseerd, want kijk maar naar Kaïro, Benghazi of Haren.
Democratie is volksheerschappij. Sociale media geven het volk invloed. Tocqueville was bezorgd over een tirannie van de meerderheid en geweld van minderheden. Sociale media kunnen opgeroepen tot situaties waarin ongestraft plunderingen plaatsvinden. Critici twijfelen of e-democratie mogelijk is: stemmers zijn irrationeel, democratie is illusoir, gelijkheid van ongelijken bestaat niet, democratie geeft politieke instabiliteit. Gesloten besluitvormingscircuits worden opgebroken, maar burgers vermijden ingewikkelde keuzen. Ik heb ook het liefst een simpele keuze tussen ja of nee, maar voel me er wel ongemakkelijk bij. In de publieke sfeer worden beleidsuitvoerders om rekenschap gevraagd door anonieme internetgebruikers. De macht verschuift, maar dat heeft het altijd gedaan. Dus op internet hangen de nieuwe Barbertjes. In kleine groepen waarin een ieder persoonlijk identificeerbaar is en niet anoniem is, zoals in Rotaryclubs, zijn de kansen voor e-democratie groter, maar zoiets als Rotary Nederland is te groot en te anoniem daarvoor.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten