maandag 6 augustus 2012

Rotary en sociale media (1)

Vorige week presenteerde de Rotary de resultaten van een enquête onder 300 Rotarians die actief zijn op Linkedin. De enquête ging over hun gebruik van sociale media. De onderzoekers adviseren Rotary om de samenhang tussen de media te verbeteren (Magazine, website en de sociale media), om de interne (Rotarians) en externe doelgroepen (niet-Rotarians) uit elkaar te halen, om van Twitter een sms-alertdienst te maken en.... om de kwaliteit van de Linkedin-discussies te verbeteren.
Moet die kwaliteit beter? Als je de landelijke Linkedin volgt, dan zie je (1) dat de meeste Rotarydiscussies geen response krijgen want ze lopen dood. Is dat erg? Wie iets ongevraagd op het internet plaatst, moet niet klagen als reacties uitblijven. (2) Veel gaat over de sociale media zelf met voorzetten als: hoe kan je met sociale media jonge leden trekken, wat met spammende Rotarians? Dus, een roep om hulp en begeleiding in de sociale medianood. (3) Of hartenkreten: 'Gaan Nederlandse Rotarians in het buitenland op bezoek bij Rotaryclubs en wat is hun ervaring?' 'Is Rotary over de houdbaarheidsdatum heen?, 'Vergrijzing: Rotary aan het infuus?', 'Ik wil het nieuwe jaarthema boycotten; kan dat?' Wat moet je met deze cris de coeurs, voorzetten en doodlopende discussies?


Soms een praktische vraag: 'Wie heeft er suggesties voor betalen van lunch/diner per clubbijeenkomst?, 'Ideeën gevraagd voor Vocational service project', 'Wat zijn de ervaringen met JobRotary?', 'Heeft iemand een Rotaryavond voor Kids van Rotarians georganiseerd?' Maar ook hier geen reactie... Dus, i
s Linkedin meer dan het verspreiden van non-informatie? Sociale media vreten tijd. Linkedin is een virtueel netwerk (gereed in 2003) met in 2011 meer dan 100 miljoen gebruikers, met het doel om te profiteren van elkaars zakelijk netwerk. Daaronder hoort het vinden van werk, want werkgevers plaatsen vacatures, sollicitanten raadplegen profielen en adviseurs presenteren zichzelf. Er zijn speciale groepen, waarvan de Landelijke Rotary-Linkedin-groep er een is, maar juist die groepen overspoelen je met non-informatie. Als je gericht zoekt en de onzin laat vallen, dan is Linkedin soms nuttig maar dat kost wel tijd. Dus het blijft afwegen maar ook dat kost tijd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten