donderdag 2 mei 2013

Lustrum (14): bright science, brighter living

Jan Stoot en Feike Sijbesma op de Lustrumbijeenkomst (60-jarig bestaan) van Rotaryclub Heerlen in de Schouwburg van Heerlen op 26 april 2013 (Foto: J. von Grumbkow; klik om te vergroten).
Vanaf de middelbare school was Feike Sijbesma (CEO van DSM) gefascineerd door de essentie van het leven. Hij werd medisch moleculair bioloog en is opgevoed met Darwin die hem na 150 jaar nog steeds inspireert omdat bij Darwin de rol van de omgeving bij de selectie centraal staat. 
Feike Sijbesma: "It is not the biggest, nor the strongest, nor the fastest, but the fittest who will survive. Waarom zijn sommige organisaties succesvoller en worden ouder en anderen niet? Organisaties, ondernemingen en ook landen moeten zich net als in de natuur aanpassen om te overleven."
 Sjeng Kremers, Feike Sijbesma en Jan Stoot in de Schouwburg van Heerlen (Foto: J. von Grumbkow; klik om te vergroten).
"De fittest is niet in de sportschool te vinden, maar fittest heeft te maken met “to fit”, het aanpassen aan een veranderende omgeving. Wie het meeste succes daarin heeft, overleeft. DSM heeft zich weten aan te passen aan de veranderende omgeving en heeft een enorme transformatie ondergaan. Van steenkool naar petro-chemie naar life sciences. Het is geen bulkchemie bedrijf meer. Akzo, Philips en Unilever doen nog steeds hetzelfde, maar wij zijn weggegaan naar iets anders. Het bedrijf is nu actief op life sciences en material sciences."  
De zaal tijdens de lezing van Feike Sijbesma in de Schouwburg van Heerlen (Foto: J. von Grumbkow; klik om te vergroten).
Feike Sijbesma: "Je gaat ook de top veranderen. Je bent goed in iets wat je daarna niet meer gaat doen. De top moet het bedrijf veranderen in een richting waarin de top zelf niet goed in is. Daarom moeten de mensen zichzelf veranderen. Veel mensen bij DSM hebben die kracht gehad."
(Foto: J. von Grumbkow; klik om te vergroten)
Feike Sijbesma: "Dat betekent stap voor stap veranderen. Je koopt dingen te duur en de oude dingen verkoop je te goedkoop. Dus als je dingen aankoopt, moeten deze synergie leveren. Er is nu een rem op de acquisities want nieuwe aankopen geven ook problemen om deze aankopen te managen. Het gaat goed met het bedrijf. De koers staat hoog en we geven altijd dividend. Wie in de zaal heeft aandelen DSM? Even kijken... aan de vingers te zien, misschien een derde van de aanwezigen. Dat is mooi."
(Foto: J. von Grumbkow; klik om te vergroten)
(Foto: J. von Grumbkow; klik om te vergroten)

(Foto: J. von Grumbkow; klik om te vergroten)
Feike Sijbesma: "Wat betreft life sciences is DSM de grootste producent van ingrediënten voor voedingsmiddelen ter wereld. Die sector is stabiel en niet cyclisch, want de mensen blijven eten. In de sector van de life sciences maken we voor de farmaceutische industrie veel producten. Daarnaast is DSM sterk in material sciences (caprolactam dat gebruikt wordt voor de productie van nylon) en levert hoogwaardige materialen voor de elektronica-industrie en de auto-industrie." 
Vebego-foyer voorafgaand aan de lezing van Feike Sijbesma (Foto: J. von Grumbkow; klik om te vergroten).
(Foto: J. von Grumbkow; klik om te vergroten)

(Foto: J. von Grumbkow; klik om te vergroten)
Feike Sijbesma: "Bright Science is de unieke manier waarop wij Life Sciences en Materials Sciences met elkaar verbinden – wetenschappelijk, technologisch en wat menselijk talent betreft. Brighter Living slaat op onze betrokkenheid bij de ontwikkeling van producten en oplossingen die voor mensen een positief verschil maken."
(Foto: J. von Grumbkow; klik om te vergroten).
In toenemende mate is DSM toeleverancier voor de life sciences, zoals materialen om in het menselijk lichaam bijvoorbeeld knieën en heupen te vervangen.
Feike Sijbesma: "We worden ouder. De gemiddelde leeftijd was vroeger veertig jaar. De mens is de enige soort die zijn gemiddelde leeftijd heeft opgekrikt. Dat is vervelend, vooral als je na je 45-ste gaat sporten. Alles slijt. De natuur heeft je niet zo ontworpen. De bewegende delen, de kleppen, de pijpen moeten worden vervangen. Wat we vroeger deden in de automobiel-industrie, doen we nu met het menselijk lichaam."

(Foto: J. von Grumbkow; klik om te vergroten)
"We hebben te maken met een global shift: het verschuiven van de economische groei naar andere delen van de wereld. Hier ziet u de echte kaart van de wereld met de gebieden waar groei en verandering plaatsvinden. In wat wij 'het westen' noemen (Noord Amerika, Europa en voor het gemak Japan), woont slechts 1 van de bijna 7 miljard mensen. In de komende decennia gaat dat getal naar 9 miljard."
(Foto: J. von Grumbkow; klik om te vergroten)
"In Azië wonen meer dan 3 miljard mensen en dat getal is niet alleen groter dan in Europa, het inwonertal groeit ook harder. De urbanisatie gaat daar snel en gaat gepaard met de groei van de middenklasse, met andere behoeften, met meer aanspraak op grondstoffen en meer afval. De opkomende, snelgroeiende economieën, in het oosten, in Azië, in Brazilië eisen hun deel van de welvaart op: de global shift."
(Foto: J. von Grumbkow; klik om te vergroten)
"We hebben 24.000 mensen in dienst en een omzet van 10 miljard. We zitten op 200 locaties op de wereld. Tien procent van onze mensen zit in R&D. Het bedrijf heeft vier stakeholders: de klanten, de samenleving, de werknemers, de aandeelhouders. Aandeelhouders zijn geen emotionele eigenaars. Ze kunnen switchen van aandeel. De werknemers stoppen hun leven in het bedrijf. De samenleving is afhankelijk van het bedrijf."

Sjeng Kremers en Feike Sijbesma (Foto: J. von Grumbkow; klik om te vergroten)
"We hebben veel impact op de samenleving. Dan heb je veel verantwoordelijkheid. Als je veel macht hebt, dan heb je ook plichten. Je kan de kennis van DSM gebruiken om de wereld te verbeteren. We zitten in het wereldvoedselprogramma van de VN. Daar zijn we zeven jaar geleden mee begonnen. We helpen nu 15 miljoen mensen en straks 30 miljoen mensen met een ander dieet."
(Foto: J. von Grumbkow; klik om te vergroten)
"Als je meer impact hebt, dan moet je meer verantwoordelijkheid laten zien. Een doel is winst te maken, niet hét doel, maar een doel, want je moet zorgen voor de mensen in en buiten het bedrijf, en je moet zorgen voor de planeet waarop we de activiteiten doen. Het gaat niet alleen om het economische profijt, ook om de 'environmental footprint' en het gaat om de impact die je hebt op de mensen in de samenleving. De primaire doelstellingen  zijn 'people, planet and profit' die alle drie even belangrijk zijn. Je moet voor al je stakeholders zorgen."
Jan Stoot bedankt Feike Sijbesma met enkele bijzondere flessen uit het Weingut van Goedmakers (Foto: J. von Grumbkow; klik om te vergroten)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten