vrijdag 7 december 2012

Met Sinterklaas naar de Corisberg (1)

Rob Thalen hijst zich in een waardige onderjurk en knoopt met zorg de bisschoppelijke knoopjes dicht (Foto: J. von Grumbkow). 
Ten huize van de familie Vaessen paste de Sint zijn nieuwe wintercollectie: klassiek en kleurrijk. De witte onderjurk is van katoen en eindigt 10 cm boven de enkel. Er zitten simpele kanten decoraties aan. Deze accentueren de eenvoudige komaf van de Sint. Rob Thalen, die even Sints tabbert uitprobeerde, is trots op zijn komaf: zijn vader was mijnwerker. Zelf werkt hij ook met zijn handen. Maar zonder geest verrichten handen niets want geest en lichaam zijn een. Om zijn middel bond Rob Thalen een wit koord. Dit schijnt de klingel te heten en doet denken aan het touw van een monnikspij. Alweer om eenvoud te suggereren.
Het witte touw om het middel van de bisschop is van een grote eenvoud, zoals bij monnikspijen (Foto: J. von Grumbkow).
Naarmate Rob Thalen zich verder aankleedde, groeide hij in zijn rol, maar het gaf hem een dubbel gevoel. Hij is immers van protestantse huize. Een ketter die zich hult in Roomse kledij. Dat kan nooit goed gaan. Toen een collega van mij voor het eerst als hoogleraar in zijn toga rondliep zei hij (prof. dr. J. Syroit): ‘Ik hou er niet van. Als misdienaar in Sint-Michiels vond ik het al lullig. Bij feestelijke missen droeg ik een lichte rode rok. Bij alles wat te maken had met de dood, droeg ik een zware, zwarte jurk. Die was gemaakt van de oude jassen en broeken van de Broeders van Liefde. Daar waren lappen van overgebleven en die waren aan elkaar genaaid. Je vroeg je altijd af: heb ik vandaag een martelaar? Dan was het zwart. Komt de bisschop? Dan was het rood. Er is natuurlijk een verschil met nu. Toen liep ik in toga als dienaar rond. Nu loop ik in toga rond als de baas. Toch voel ik mij voor joker. Ik heb het gevoel dat ik onder die toga in mijn blote kont loop. Je hebt de kleren van de keizer aan. Iedereen kijkt je aan en zegt: “Oh, wat mooi”, maar ik heb het gevoel dat ik niks aan heb.’ Door Toga Therapie® is dat gevoel te onderdrukken. Zou onze Sint ook dit gevoel hebben?
Rob Thalen slaat een mantel van donkerrood fluweel om. Het geheel is afgezet met goudkleurig brokaat (Foto: J. von Grumbkow). 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten